Manažéri často podceňujú význam slova "ďakujem," čo je obzvlášť relevantné v dnešnom pracovnom prostredí, v ktorom dochádza k častým zmenám zamestnancov a udržanie kvalifikovaného personálu je stále náročnejšie. Čo ukazujú o ocenení zamestnancov výskumy? Prečo je dôležité zamestnancov náležite oceniť? Na názor sme sa opýtali aj Henriety Martinkovej, CEO distribučnej spoločnosti ANNEMARIE BÖRLIND pre SR a ČR.
Priepasť medzi manažérmi a zamestnancami
Výskumy odhalili výrazné odchýlky v tom, ako manažéri a zamestnanci vnímajú svoj vzájomný vzťah a tiež ako vnímajú svoje (ne)docenenie. Mnohí manažéri, ktorí zabúdajú hodnotu slova "ďakujem," argumentujú tým, že zamestnancov platia za ich prácu, čo by malo byť ocenením samo osebe. Pravdou však je, že keď sa zamestnanci naozaj cítia ocenení, sú lojálnejší voči firme a sú ochotní vložiť do svojej práce viac úsilia než obvykle.
Manažéri nemajú dostatok času oceniť svojich zamestnancov
Samotné ocenenie súvisí aj s tým, že manažéri často nemajú čas alebo ochotu dostatočne oceniť svojich zamestnancov: „Chápem, že ide o neustály boj o čas a rozloženie kapacít medzi prácu, rodinu a deti. Asi každý pracujúci šéf toto pozná. Mozog ide od pondelka na plné obrátky, chcete toho stihnúť veľa a dokončiť ešte aj veci z minulého týždňa,“ uvádza Henrieta Martinková. Stres a pracovná záťaž na vysokých pozíciách a snaha o nájdenie rovnováhy medzi pracovnými a osobnými povinnosťami môže viesť k tomu, že na túto dôležitú časť riadenia firmy sa jednoducho zabudne. No paradoxne jednoduché ďakujem a ocenenie zamestnancov môže výrazne posunúť firmu vpred: „Ak sú šéfovia, či majitelia firiem vyťažení, mali by tieto úlohy delegovať na nižšie úrovne manažmentu a dávať svojim zamestnancom pravidelný feedback a náležite ich aj oceniť, “ dodáva Henrieta.
Prečo je dôležité povedať „ďakujem"?
Zaujímavým faktom je, že nedostatočné ocenenie môže predstavovať významný dôvod pre zamestnancov, prečo sa rozhodnú opustiť firmu.
Podľa štúdií takmer polovica respondentov priznala, že by hľadala inú pracovnú príležitosť, ak by necítila, že je ich práca primerane ohodnotená. To jasne ukazuje, že ocenenie nie je len záležitosťou morálnej zodpovednosti, ale má tiež výrazný vplyv na výkonnosť talentovaných zamestnancov. Napriek tomu niekoľko nadriadených jednotlivcov túto dôležitú súčasť často prehliada. Toto zanedbanie nemá vplyv iba na celkovú pracovnú atmosféru, ale tiež na výsledky firmy.
Ocenenie nie je len o slovách – je to investícia do budúcnosti firmy a jej ľudí
Dostatočné ocenenie vytvára hlboký a lojálny vzťah medzi manažérmi a zamestnancami. Tento vzťah môže viesť k zvýšenej produktivite, spokojnosti zamestnancov a pozitívnemu vnímaniu firmy zo strany zákazníkov.
Povedať „ďakujem" nie je iba o slovách, ale o vytváraní pozitívneho pracovného prostredia, v ktorom sa zamestnanci cítia ocenení a motivovaní. Je to investícia do budúcnosti firmy a vzťahov medzi jej členmi.
Povedzte ďakujem darčekovým boxom
„Naša firma je veľmi dynamická, živá a v takom vysokom tempe je pre mňa ako konateľku častokrát náročné zastaviť sa a uvedomiť si, aké kľúčové je povedať každému zamestnancovi ĎAKUJEM. Preto som prišla s myšlienkou darčekového boxu, ktorý by dokázal potešiť, oceniť a vyvolať emócie aj bezo mňa. A tak vznikol tzv. „GIFT BOX“, darčekový box, ktorý je viac ako darček. Vytvorili sme niečo, čo by uľahčilo túto časť práce nielen nám majiteľom, šéfom, ale i ostatným firmám. Sú vytvorené tak, aby ste svojim zamestnancom dali najavo, že si ich vážite a zasiahli ich emócie,“ dodáva Henrieta Martinková.
Tieto balíčky sú spojením luxusu a ohľaduplnosti voči prírode a obsahujú obľúbené prírodné kozmetické produkty od značky ANNEMARIE BÖRLIND, ktorá kladie dôraz na rešpektovanie prírody a ľudí.
Môžete oceniť svojich kolegov napríklad pred Vianocami, alebo pri iných dôležitých príležitostiach, ako sú uzatvorenie kontraktov či úspešné dokončenie projektov. Týmto spôsobom môžete dať svojim zamestnancom a obchodným partnerom najavo, že si vážite ich prácu, aj keď to neočakávajú. Toto gesto má skutočne veľkú váhu a pomáha vytvoriť hlboký a verný vzťah, ktorý bude trvať. Radosť z takéhoto ocenenia sa vráti majiteľom, manažérom a manažérkam niekoľkonásobne.