Starnutie pleti — viete, prečo sa to týka aj vás, bez ohľadu na vek?

31. augusta 2018 Off Od AnnemarieBorlind.sk

Nie, nie je to len vekom. A áno, starnutie pleti dokážete v určitej miere zastaviť, ak viete, kvôli čomu vlastne starne.

Prečo vaša pokožka vlastne starne? Môžu za to v prvom rade voľné radikály

Počujete o nich zo všetkých strán. Ako nám škodia, ako spôsobujú rozličné ochorenia a sú zodpovedné za starnutie. No viete, čo to tie voľné radikály vlastne sú? Nevytiahneme teraz na váš komplikované chemické vzorce, no do chémie trošku zabŕdneme. Zjednodušene povedané, voľné radikály sú nestabilné zlúčeniny, ktoré prišli o jeden elektrón a usilujú sa ich preto získať z iných zlúčenín. A to tak, že poškodzujú iné, „zdravé” molekuly. Molekula, ktorú takto „ozbíjajú” sa stane ďalším radikálom, a ten sa znovu snaží vytržiť susednej molekule elektrón. Takýmto spôsobom sa rozbieha nebezpečná reťazová reakcia, ktorej výsledkom je poškodenie tkanivových buniek. A rýchlejšie starnutie.

Voľné radikály si vytvára aj samo naše telo. Tvoria sa pri látkovej premene, pri obrane proti baktériám či vtedy, keď sme vystavení ultrafialovému alebo ionizačnému žiareniu. K intenzívnejšej tvorbe voľných radikálov prispievajú aj choroby, stres, nadmerné opaľovanie na slnku či v soláriu, ale aj nedostatok pohybu či naopak prehnaná záťaž. Hoci prítomnosť určitého množstva niektorých voľných radikálov je bežný sprievodný jav fungovania zdravého metabolizmu, niektoré sa objavujú alebo sa ich množstvo zvyšuje v priebehu choroby a psychickej či fyzickej záťaže.

Rovnako platí, že čím sme starší, tým viac dochádza k tvorbe voľných radikálov, pretože väzivové tkanivo sa vpyvom veku mení, nie je také pružné, a teda je náchylnejšie na rôzne poruchy — ktoré sa prejavujú napríklad vznikom vrások.

Voľné radikály sa vyskytujú predovšetkým v znečistenom prostredí, pričom to platí aj o prostredí s elektromagnetickým smogom — so žiarením z počítačov, smartfónov, tabletov, umelým osvetlením a podobne. Ku zvýšenej  tvorbe voľných radikálov prispieva aj to, čo si nanášame na tvár či vlasy - rozličné kozmetické produkty s chemickým zložením, obsahom parabénov, silikónov a ďalších telu neprirodzených látok našu pokožku ešte viac zaťažujú, ich čiastočky prenikajú do jej hlbších vrstiev a tam narúšajú jej prirodzenú štruktúru. V dlhodobom horizonte jej tak skôr ubližujú, než aby jej prospievali. Možno sľubujú nevídané účinky, no okrem reklamovaných účinných látok neraz obsahujú aj rozmanité stabilizátory, konzervanty, parfumáciu — a to dokáže pleť skôr poškodiť, než jej pomôcť údajnou účinnou látkou, ktorá je v produkte obsiahnutá neraz v úplne minimálnom množstve!

Účinní bojovníci menom antioxidanty

Ak si chceme zachovať mladosť čo najdlhšie a dať stop predčasnému starnutiu, je dôležité množstvo voľných radikálov kontrolovať a znižovať. A tu sa dostávame k ďalšiemu populárnemu termínu, o ktorom ste už určite počuli, no možno neviete, ako v skutočnosti funguje - k antioxidantom

Antioxidanty sú látky, ktoré majú schopnosť zničiť, respektíve blokovať voľné radikály. A to tak, že im dodávajú ich chýbajúci elektrón, takže voľné radikály nemajú dôvod brať si ho od iných molekúl.

Najväčšou skupinou antioxidantov sú takzvané flavonoidy, ktorým sa pre ich prirodzený pôvod a vysoký biologický účinok často hovorí aj bioflavonoidy.

Obmedzujú pôsobenie voľných radikálov na bunky, tkanivá a orgány a znižujú riziko vzniku rakoviny, srdečných chorôb, krvných zrazenín. Takisto znižujú krvný tlak, zlepšujú imunitu, pamäť a koncentráciu a aby sme neskočili mimo tému — odďaľujú starnutie.

Kde tieto látky nájdete? Sú to prevažne rastlinné farbivá, ktoré sa nachádzajú v kôre, šupkách, plodoch, semenách, kvetoch, listoch a v ďalších častiach rastlín. Objavíte ich aj v stonkách a listoch, koreňoch zeleniny, ale aj v ovocí, strukovinách či v čaji. Silné bioflavonoidy obsahujú napríklad čučoriedky a šupky tmavého hrozna.

Existuje veľa druhov flavonoidov, niektoré rastliny obsahujú až 40 rôznych antioxidantov. Medzi tie najčastejšie sa vyskytujúce patria vitamíny A, E, C, B2, B15, kysličník síričitý, kyselina citrónová a prvky ako selén, germánium, meď, mangán a zinok.

Ako sa chrániť?

Odborníci radia v boji proti voľným radikálom nefajčiť, vyhýbať sa zafajčenému prostrediu, znečistenému ovzdušiu či elektrosmogu. To sa však v dnešnej vystresovanej modernej dobe tak úplne nedá, však? Minimálne sa však dá usilovať o akúsi rovnováhu a zmeniť to, čo zmeniť dokážeme — do jedálnička zaradiť čo najviac potravín s obsahom antioxidantov (teda ovocia, zeleniny), primerane sa hýbať, aby metabolizmus fungoval tak, ako má, a konečne sa zbaviť kozmetiky, ktorá vašu pleť len zaťažuje, lebo obsahuje hromadu neprirodzených látok, ktoré do ľudského organizmu vôbec nepatria.

A v neposlednom rade existujú aj produkty s čisto prírodným organickým zložením, ktoré svojimi účinkami bojujú vyslovene proti tvorbe voľných radikálov. Patrí medzi ne NATUREPAIR DETOX & DNA FLUID, ktorý — ako napovedá už jeho názov — pôsobí až na úrovni DNA a chráni bunkovú štruktúru pred tým, aby si voľné radikály z jej stavebných častích „kradli” elektróny, takže zachováva jej mladosť, pružnosť a sviežosť.

Príroda je neskutočne bohatá na účinných bojovníkov proti predčasnému starnutiu vplyvom pôsobenia voľných radikálov a dáva nám plné priehrštie možností, ako si zachovať mladosť čo najdlhšie. Ktorú si vyberiete vy?

Naturepair Detox & DNA Repair Fluid 50ml